Už 6. ledna odstartuje v Peru 41. ročník legendárního dálkového závodu Dakar. Martin Macík s Janem Brabcem ze sedlčanského týmu Big Shock Racing nebudou chybět. Macík se popáté posadí za volant žlutého kamionu Liaz, který tentokrát ozdobí startovní číslo 504. Společnost mu v kabině bude dělat ostřílený navigátor František Tomášek a nový mechanik Lukáš Kalanka. Jan Brabec se těší na svůj druhý start na motocyklu Husqvarna, který v roce 2019 ponese číslo 46. Tým Big Shock Racing odjede do peruánské pouště v silné sestavě čítající 20 členů, z nichž většinu tvoří mechanici. Pořadatelé slibují, že během 10 etap závodníci ujedou přes 5000 km, 70 % bude v písku. Očekává se, že Dakar 2019 rozhodně nebude patřit mezi snadné ročníky. Právě v dunových etapách loni mnoho jezdců skončilo svou dakarskou misi. Martin Macík s Honzou Brabcem jedou závodit, rádi by překonali své předchozí výkony, ale současně si chtějí užít další dobrodružství a o všechny zážitky se podělit se svými fanoušky. Ti se mohou těšit na živé přenosy na sociálních sítích, videa, fotky, filmový dokument a také sérii besed „Posedlí Dakarem“, která se rozjede bezprostředně po jejich návratu z Peru v kinech CineStar.
Macíka jistí osvědčený navigátor, nový mechanik a Franta s vyšším výkonem
Pilot kamionu Martin Macík v minulém ročníku Dakaru dojel do cíle na výborném 5. místě. Od pořadatelů proto pro rok 2019 dostal cenné startovní číslo 504, které mu zajistí dobré pořadí na startu. Po africkém testování a úspěchu v Rallye du Maroc je na jízdu v písku dobře připraven. „Hlavně nezmatkovat. Neskákat. Jet plynule, bez stresu. Soustředit se. V písku není prostor pro chyby, za každou se platí dlouhými ztracenými minutami. Pomáhat si budeme podhuštěním pneumatik. Navigátor František Tomášek se rozcvičil v Maroku. Franta bude mít opět silnější výkon motoru, 1100 koní, takže nás určitě také podrží. Za rok jsme se zase posunuli o kus dál,“ popisuje Macík. Jeho dakarský speciál prošel od loňského ročníku i několika dalšími úpravami „Pracovali jsme na vyvážení auta, brzdící soustavě a mechanici vylepšili také vrtuli, která loni v písku trochu zlobila. Franta bude mít větší palivové nádrže a úpravami prošla i kabina,“ doplňuje Martin Macík starší, šéf týmu. Do kabiny tentokrát na místo mechanika zasedne Lukáš Kalanka, nový člen posádky, táta malého synka, který se kvůli práci v týmu Big Shock Racing neváhal s celou rodinou přestěhovat na Sedlčansko.
Brabčákova metoda: Maruška, surfovačka v dunách a tvrdá dřina
Jan Brabec během roku nezahálel, na motorce seděl téměř každý den, výrazně zapracoval na navigaci a podařilo se mu také podstatně zrychlit. Pořídil si nový dakarský speciál Husqvarna, kterému začal říkat Maruška. „Letošní model pro dálkové závody se hodně přiblížil motokrosové motorce, nádrže jsou níž, ovladatelnost je mnohem lepší. Navigační věž je užší, takže mám lepší výhled,“ popisuje Brabec. „Už se těším na surfování v dunách s výhledem na moře, to jinde nezažiješ. Co mě fakt nebaví, je ranní vstávání ve 4:30,“ říká Brabec. Ctí teorii, že na Dakar se nikdy nedá 100% připravit, ale bude odjíždět s pocitem, že udělal maximum možného. „Roli bude hrát spousta okolností, některé nemůžeš ovlivnit, často zasáhne i náhoda. Chci v Peru zúročit letošní tvrdou práci. Ale zároveň si to jedu užít, do dun musíš jet s klidnou hlavou, lehkým stylem, plynule klouzat,“ popisuje svou taktiku Brabčák.
Rodinná záležitost. Líp než táta, to pro mě nikdo neudělá…
Macík s Brabcem se na Dakaru budou moci opět opřít o spolehlivou podporu svého týmu. Aby ne, když je z části tvořen rodinnými příslušníky. Ty doplňují ostřílení dakarští profíci, dlouholetí členové týmu, pro něž se práce zábavou. Tým tradičně povede Martin Macík starší, který dodnes drží nejlepší české umístění na Dakaru v Jižní Americe, 4. místo. „My s tátou máme dost nevšední vztah, kamarádský, na férovku, ale má i profesní rovinu. Práci máme rozdělenou, každý děláme to, co nás baví. Zároveň se pošťuchujeme, občas logicky padají i ostrá slova. Každopádně, tolik dobrodružství si s tátou jen tak někdo neužije,“ říká Martin Macík mladší. A Jan Brabec doplňuje: „Táta mi na Dakaru zase bude šroubovat motorku, nikomu jinému bych to nesvěřil. Tatík je neskutečný dříč, maká na sobě, aby byl v pohodě i fyzicky a všechno zvládnul. Myslím, že to dá levou zadní. Navíc si s sebou bere i svého bráchu. Strýc je top komik a perfektní mechanik, takže nám také hodně pomůže,“ popisuje Jan Brabec rodinné dakarské konstelace.
Posedlí Dakarem
„Dakar je nejnáročnější motoristický závod na světě. Kdo ho nezažil, nedokáže si představit, co všechno se během dvou týdnů na trati i v bivaku odehraje. Jede se v tak náročných podmínkách, že je téměř nemožné průběžně dokumentovat, co musí týmy zvládnout, jaké těžkosti je třeba překonávat, jak obrovská je únava v posledních etapách,“ říká Martin Macík. Tým Big Shock Racing se o to letos přesto pokusí. Jezdci týmu budou pro fanoušky na sociálních sítích připravovat živá vysílání přímo z Peru. Zároveň během Dakaru vznikne dokument, který nahlédne do zákulisí legendárního závodu. Martin Macík s Janem Brabcem se krátce po návratu z Jižní Ameriky budou potkávat se svými fanoušky na 14 živých besedách pojmenovaných Posedlí Dakarem. Většina z nich se odehraje v multikinech Cinestar. Martin s Honzou se podělí o bezprostřední dojmy, představí dokument. Na besedách se objeví dosud nezveřejněné záběry a videa ze zákulisí. Fanoušci budou mít možnost zeptat se na všechno, co je zajímá, a vyhrát originální suvenýry přímo z Peru. On-line se budou dražit také závodní přilby. První akce proběhne už 29. ledna v Sedlčanech, následovat bude Praha, Liberec, Mladá Boleslav a další města po celé ČR. Počet míst bude omezený.
Text a foto: TZ