reklama


TEST: Honda CRF 250 R

TEST: Honda CRF 250 R

Honda CéeReF 250R

 

CéeRefo od Hondy patří k celkem oblíbeným off motorkám, ať už se jedná o mx, či enduro verze  a to dost možná i proto, že ač je to ostré závodní náčiní, nejedná se o motorky, které vás chtějí zabít hned po startu, nebo si později vyčíhají nějakou vaší chybku. Zkrátka jsou to stále Hondy. Hodné a nezáludné motorky pro každého.

A protože Japonci nejsou zrovna lenoši a vědí co současná doba vyžaduje, nemohou inženýři v HRC zahálet. Proto si pro letošní rok vzali do parády CRF se čtvrtlitrovým motorem.

První představení CRF 250 R  pro rok 2014 proběhlo na výstavách, videích a papírech už na jaře letošního roku, ale až teď v srpnu jsme měli možnost se na téhle hadimršce trochu povozit. Povozit bohužel doslovně, protože MX a tato váhová kategorie není zrovna šálek mého čaje. Přesto věřím, že Vám letošní dvě pade dokážu, alespoň trochu přiblížit.

Honda si pro testovací jízdy vybrala Loketské Serpentýny a to hned v pondělí a úterý po víkendových závodech MS MX1, MX2 a ME 125 a 250, na kterých jsme se byli podívat a můžete si o nich v tomto čísle také přečíst. Doufal jsem, že trať bude alespoň trochu upravená, ale kdepak. Nejlíp plavat se naučíš v hluboké vodě a tak jsem si užil Loketskou trať tak, jak ji rozsekali nejlepší motokrosaři současnosti.

Ale teď už k samotnému stroji. Po loňské přestavbě čtyřistapadesátky, bylo nasnadě, že letos dojde i na dvě pade a vzhledem k tomu, že se úpravy větší ségry více než osvědčili, nebyl důvod o ně nepolepšit i tu menší.

Proto nová 250 dostala od větší sestry přepracovaný hliníkový rám šesté generace, jehož největším vylepšením je spojení nosných trubek s krkem řízení o něco níže, čímž došlo ke snížení těžiště a zlepšení ovladatelnosti a trakce předního kola v zatáčkách. Také byla použita kratší kyvka, což poslouží k lepší trakci ve výjezdu ze zatáčky pro změnu kola zadního. V rámu pak našel dostatek místa a pohodlí motor, který také neunikl úpravám. Těmi podstatnými jsou úprava hlavy, sacích a výfukových kanálů a osazení novým pístem, čímž bylo dosaženo zvýšení kompresního poměru na 13,5:1 (za chvíli budeme možná jezdit na kerosin, nebo na něco lihového… aby to pak nevonělo jako saké) a dále použití dvoustupňového vstřikování, což znamená že vstřik ejakuluje 2x v jednom spalovacím cyklu a z toho plyne více radosti jak pro jezdce, tak ojížděnou. CRF 250 pochopitelně. Honda udává výkon 28 kW při 11000 otáček a 26,4 Nm točivého momentu při 8500, k čemuž si pak ještě v Hondě připravili vícero palivových map, takže si vybere každý ladič, který bude mít na zakoupení programu pro změnu mapy, či blízko k dealerovi. Kromě dalších úprav 5 ti kvaltové převodovky, pro zvýšení odolnosti a drobnému zmenšení chladičů se CRF 250 R 2014 vrací ke dvěma koncovkám výfuku, což se mě osobně líbí. Na novém modelu byl také přepracován airbox a zvětšena palivová nádrž, která teď pojme 6,3 litrů, což je zhruba o půl litru víc, než loni. Pozměněny byly i plasty a sedlo, které je užší a 951mm vysoko, což nejlépe vynikne při pohledu shora, kdy ladné křivky připomenou mladou holku s pěknýma trojkama, útlým pasem a zadečkem akorát do ruky. Celé to pak  jede na standardních 21 a 19“ kolech, bržděných dvoupístkem vpředu a jednopístkem od Nissinu vzadu, které tlačí k zemi USD tlumiče Showa se zdvihy 310 mm vpředu a 315 vzadu. Nakonec ani to tlumení neodešlo bez úprav, ty se ale omezili jen na změnu pružin a zadnímu centrálu Monoshock přibilo 5 mm na dráze zdvihu.

Ačkoli bylo úpravami rámu sledováno snížení těžiště a obligátní centralizace hmoty, je nová 250 zhruba o kilo těžší, než její loňská předchůdkyně, což ve výsledku hodí 106,2 kg.

A teď k jízdě. Když si odmyslím úpravy na míru, jako je nastavení řidítek a páček, případně doladění tlumení dle rozměrů jezdce, je vše tam kde být má, což je u Hondy vlastně standard.

Po sžití se s nástrahami tratě zkouším co nová CRF 250 R opravdu umí nabídnout a rozhodně to není špatný. Ovladatelnost je velmi dobrá a motorka ochotně poslouchá, samozřejmě jen do chvíle, než  si špatně najedu do drážky a lehce odložím. Teď si vzpomínám na seznam výmluv od špatného tlaku v pneu, až po mizernou snídani, ale ne! CRF je v tom nevinně. Trať v současném počasí pěkně klouže díky vrstvě prachu na tvrdém jílu a tak oceňuji plynulý nástup a lehkou ovladatelnost brzd, které ale když je to zapotřebí zastaví stroj bez problémů. Podvozek v továrním nastavení žehlí rozbitou trať velmi pěkně a ani na skocích neztrácí body a to určitě není nastaven na mých 100 kg. Sice bych snesl lehké přitvrzení, ale nechci zadírat mechanika. Žádnou snahu o rozhození řízení nepociťuji ani na rozbitých roletách, ale nedokážu posoudit do jaké míry má toto na svědomí podvozek, nebo sériově montovaný tlumič řízení. Motor táhne krásně plynule, bez jakýchkoli propadů, či nástupů v celém rozsahu otáček , což mám rád, ale menší obsah vyžaduje častější a přesné řazení, obzvláště na Loketské trati, která má táhlé výjezdy a utažené zatáčky. Možnosti přenastavení mapy jsem nevyužil, protože jsem toho měl ve 40 stupních plný brejle, ale dle kolegů nejsou mezi jednotlivými módy propastné rozdíly, nicméně znát určitě jsou a každý si vybere co bude odpovídající jeho schopnostem či trati. Převodovka je dobře poskládaná a kvalty zapadávají přesně jak se spojkou, tak pod plynem. Spojka jde lehce, až se radši přesvědčím, jestli je pořád mechanická, ale v tomhle změnu v Hondě nepřipravili.

Díky váze, která se za jízdy zdá být minimální se motorka velmi lehce ovládá i ve vzduchu a překlopení na přední, nebo zadní kolo je vždy pouze chybou jezdce.

Ačkoli nejsem motokrosař nová CRF 250 R mě velmi mile překvapila. Ač je to ryze crossová motorka není nijak záludná, ani vzteklá, ale přesto dokáže ukázat sílu a dravost, pokud jí jezdec dá přesný povel, což je navíc podtrženo vynikající ovladatelností. Když o tom tak přemýšlím, kromě toho, že k přenastavení palivové mapy potřebujete počítač, nenacházím nic co bych mohl čtvrtlitrovému CéeReFku vytknout. Možná čas ukáže nějaké mušky, ale vše nasvědčuje tomu, že v HRC opět odvedli kvalitní práci, která má hlavu a patu a posunula tuhle motorku výrazně kupředu. Proto jsem přesvědčený, že CRF 250 R 2014 rozhodně nezklame profíka, natož hobby jezdce.

Kromě CRF 250 si Honda v Lokti, alespoň pro mne, ještě připravila dvě příjemná setkání. To první bylo s Evgenyjem  Bobryshevem a ačkoli jde o top jezdce nejprestižnější třídy MS MX 1, byl naprosto v pohodě a nebyl problém říct si o společnou fotku, nebo podpis. K jeho očividné pohodě možná pomohlo i třetí místo z nedělního závodu.

Tím druhým a pro mne… Žena promine… mnohem vzrušujícím setkáním bylo to, že mezi ostatními offroadovými modely stála i dakarská 450 Heldera Rodrigueze, alespoň podle samolepky, kterou jsem oblezl ze všech stran a bylo na co koukat. Ovšem svézt mne nenechali a to Honďákům jen tak nezapomenu…

 

Text: Jiří ,,Hajnej“ Černík

Foto: Ivan ,,Scoob“ Bezděk, Honda

Vyšlo v Motorbike: 9/2013

reklama


reklama


reklama
Přejít nahoru