Honda slaví 60. výročí své účasti v Mistrovství světa silničních motocyklů
Od samého počátku Honda usilovala o dosažení vrcholu v oblasti motoristického sportu. Aby dokázal naplnit svůj sen stát se světovou jedničkou, ohlásil Soichiro Honda, zakladatel společnosti, v roce 1954 vstup značky do závodu Isle of Man TT, který byl součástí Mistrovství světa FIM*1 v silničních závodech (WGP), což byla v té době nejvyšší soutěžní třída. Během následujících pěti let se Honda pracovala na vývoji závodních strojů a 3. června 1959 se stala prvním japonským výrobcem motocyklů, který se závodu Isle of Man TT zúčastnil. Od okamžiku, kdy Junzo Suzuki, Naomi Taniguchi, Giichi Suzuki a Teisuke Tanaka usedli na své závodní stroje RC142 ve třídě 125 cc, právě uplynulo 60 let.
Historie Hondy v boji o vrchol v motoristickém sportu se však neomezuje pouze na jednostopou kategorii: V roce 1964 Ronnie Bucknum usedl při příležitosti Velké ceny Německa do svého stroje RA271 v nejvyšší automobilové závodní kategorii – Mistrovství světa Formule 1 pořádaném FIA*2. Kromě účasti v nejnáročnějších motoristických závodech se však značka Honda zapojila do celé řady dalších závodů určených pro jednostopá i dvoustopá vozidla s cílem dále vylepšovat své technologie a rozvíjet své pracovníky. A také se o zábavu, radost a nadšení podělit se svými zákazníky.
Při příležitosti 60. výročí od první účasti na Isle of Man TT, která znamenala začátek účasti značky v motoristickém sportu, společnost Honda připravila celou řadu akcí pod souhrnným názvem „Honda Racing Anniversary Year“, kterými si toto jubileum připomene a podělí se tak o radost se svými zákazníky a motoristickými fanoušky, kteří její závodní aktivity po šest desetiletí podporovali. Tyto události mají za cíl předat smysl a historii závodů současné i budoucí generaci.
*1 Mezinárodní motocyklová federace
*2 Mezinárodní automobilová federace
Logo 60. výročí účasti ve WGP
Akce při příležitosti Honda Racing Anniversary Year
Oslava 60. výročí účasti ve WGP
V rámci oslavy bylo za přítomnosti hostů připomenuto 60. výročí první účasti Hondy na závodě Isle of Man TT.
Den a čas konání: Pátek 28. června, 11:45 hod.
Místo konání: Prostor pro hosty týmu Honda, padok na okruhu TT Circuit Assen
Přednášející: Jorge Viegas (Prezident FIM)
Carmelo Ezpeleta (Generální ředitel Dorna Sports)
Kunimitsu Takahashi (vítěz Velké ceny Německa z roku 1961, první Japonec, který zvítězil ve velké ceně)
Freddie Spencer (stal se nejmladším šampiónem, když v roce 1983 vyhrál ve třídě GP500, a v roce 1985 pak prvním závodníkem, který zvítězil jak ve třídě GP250, tak ve třídě GP500)
Mick Doohan (pětkrát v řadě zvítězil ve třídě GP500 (v letech 1994 až 1998))
Marc Márquez (Repsol Honda Team)
Tetsuhiro Kuwata (Provozní ředitel pro závody, Honda Racing Corporation)
Na závodních strojích bude umístěno logo 60. výročí účasti ve WGP
Na továrních strojích, které soutěží v kategorii MotoGP, bude umístěno logo 60. výročí účasti ve WGP. Totéž platí i pro závodní stroje soutěžící v rámci Mistrovství světa superbiků (FIM), v 8hodinovém vytrvalostním závodě v Suzuce (5. kolo Mistrovství světa ve vytrvalostních závodech FIM), i v dalších závodech, například v trialu, motokrosu, i na závodních automobilech.
Barevné provedení Moto3 u příležitosti 60. výročí
Honda Team Asia, který soutěží v kategorii Moto3, se od 28. června zúčastnil holandského závodu Dutch TT v barvách stroje RC143, který značce Honda v roce 1961 přinesl první vítězství ve WGP.
Ukázková jízda u příležitosti 60. výročí WGP
Ukázkové jízdy (repliky) stroje RC142, který se zúčastnil závodu Isle of Man TT, a stroje NSR500.
Den a čas konání: 13:21 – 13:26, neděle 30. června
Místo konání: Závodní trať TT Circuit Assen
Stroje / jezdci: RC142 (replika stroje ze závodu Isle of Man TT (1959)) / Kunimitsu Takahashi NSR500 (model 1989) / Mick Doohan
Ukázkové jízdy na Festivalu rychlosti v Goodwoodu
V rámci oslav 60. výročí účasti značky Honda na závodech WGP se při příležitosti Festivalu rychlosti v Goodwoodu, který se koná od 4. do 7. července ve Spojeném Království, uskuteční předváděcí jízdy závodních strojů RC142, NSR500 a RC213V a monopostu McLaren Honda MP4/4 (který zvítězil v Poháru jezdců i Poháru konstruktérů ve Formuli 1 z roku 1988).
Slavnostní akce se bude konat také při příležitosti 8hodinového závodu v Suzuce a během Velké ceny Japonska v MotoGP.
Text a foto: TZ