Motoristickou anketu Zlatý volant ovládl závodník rally Martin Prokop. Síň slávy otevřel Tomáš Enge
43. ročník motoristické ankety Zlatý volant zná své vítěze za rok 2019. Nejvíce bodů získal rallyový závodník Martin Prokop. V těsném závěsu pouhých tří desetin bodu za sebou nechal loňského vítěze Jana Kopeckého, držitele 11 trofejí Zlatého volantu. Do nově vzniklé Síně slávy českého motorsportu byl uveden Tomáš Enge. Ceny za celoživotní přínos motorsportu převzali italský motocyklový závodník Giacomo Agostini a aktivní pilot F1 Romain Grosjean ze stáje Haas.
O vítězích všech sportovních kategorií rozhodla bezmála třicetičlenná porota složená z motoristických novinářů v tandemu s motorsportovými fanoušky, kteří měli možnost hlasovat na internetu. Názor poroty měl dvě třetiny váhy hlasu, hlasování veřejnosti pak zbývající třetinu. “Hlasování se zúčastnilo okolo 50 tisíc fanoušků, což považuji za výborný výsledek a příjemný nárůst oproti loňské premiéře tohoto systému hlasování,” okomentovala Jana Svobodová z pořadatelské agentury Pozitif.
Podle slov pořadatelů v některých kategoriích hlasy fanoušků citelně zamíchaly s pořadím nominovaných závodníků. O největší drama se fanoušci postarali v kategorii Rally a maratony, kde mnohonásobný vítěz Jan Kopecký díky jejich hlasům téměř dorovnal několikabodový náskok, který měl vítěz Martin Prokop od poroty. Prokop získal trofej Zlatého volantu poprvé od roku 2014. “Na konkurování továrním týmům jsem si zvykl už ve WRC, o to stejné se snažíme na Dakaru. Loni se to povedlo, letos bohužel méně, ale tak to v závodech bývá. Snažíme se, budeme se snažit dál a snad se není za co stydět,” řekl Prokop při převzetí trofeje Zlatého volantu.
Podstatnou novinkou 43. ročníku ankety bylo otevření Síně slávy pro závodníky, kteří za svou kariéru získali 12 a více trofejí Zlatého volantu. Takový je v tuto chvíli pouze jeden – někdejší pilot F1, dnes občasný závodník, ale především motorsportový kouč Tomáš Enge. “Děkuji za tohle ocenění. Nečekal jsem to v takto mladém věku. Sice jsem v motorsportu skoro 30 let, ale ještě bych v něm chtěl dlouho vydržet,” okomentoval svůj vstup do Síně slávy Enge.
Kategorii Závody na okruzích ovládl Josef Král z týmu Scuderia Praha Racing, který se svým Ferrari vyhrál Evropský šampionát 24h Series. Za sebou nechal několikanásobného vítěze z předchozích let Adama Lacka a Filipa Salaquardu. Na dotaz moderátora, zda u něj platí pořekadlo Eat, sleep, race, repeat Král odpověděl: “V podstatě ano. Mám tu výhodu, že v pauzách při čtyřiadvacetihodinových vytrvalostních závodech na rozdíl od spousty jiných závodníků opravdu dokážu spát a regenerovat. Vytrvalostní závody v dnešní době nejde jezdit sám, takže bych chtěl poděkovat také svým týmovým kolegům Jiřímu Písaříkovi a Matteu Malucellimu a celému zbytku Scuderia týmu,” nechal se slyšet Král.
Závody do vrchu vyhrál stejně jako loni Lukáš Vojáček, který si v roce 2019 připsal vítězství v evropském šampionátu v kategorii 1. Na druhém a třetím místě se umístili Miloš Beneš a Marek Rybníček.
Třetí vítězství v řadě si odnesl Petr Nikodém za kategorii Autokros a rallycross. Držitel druhého místa z evropského šampionátu v kategorii Buggy 1600 za sebou nechal Jakuba Kubíčka a Radka Jordáka. “Závodění se věnujeme o víkendech a penězi nás ještě nikdo nezasypal. Chtěl bych tedy poděkovat hlavně svému týmu a hlavnímu sponzorovi, který sedí támhle v té řadě vedle mě, a to je můj táta,” zhodnotil své závodění při převzetí ceny Petr Nikodém.
Kategorie Motokáry přinesla několik nových jmen. Jako vítěz z galavečera Zlatého volantu odešel Jakub Talaš, loňský vicemistr ČR, který zaznamenal úspěchy také na Slovensku a v Německu. “Bylo to vůbec poprvé, co jsem byl nominovaný a rovnou výhra. Pochopitelně z toho mám velkou radost,” uvedl na tiskové konferenci vítěz kategorie Jakub Talaš. Na druhém a třetím místě skončili Dominik Javůrek a Adam Kowalski.
Trofej Zlatá řídítka pro nejlepší motocyklové závodníky si odnesl Filip Salač, dnes už jediné české želízko v ohni v mistrovství světa silničních motocyklů. Za sebou nechal svého českého kolegu ze seriálu Mistrovství světa Jakuba Kornfeila, který nedávno ohlásil konec kariéry, a Karla Haniku. Teprve 18letý Salač, který si v kategorii Moto3 v loňské sezóně vyjezdil ziskem 32 bodů celkově 23. místo, si bohužel nemohl převzít trofej osobně. Ze španělské Valencie poslal video-zdravici: “Vítězství v této anketě pro mě moc znamená. Sleduji ji už roky a vždycky jsem toužil ji vyhrát. Všem děkuji za podporu,” vzkázal ve videu Salač.
Nejlepší ženy v motorsportu byly oceněny Cenou Elišky Junkové. Trofej si odnesla Gabriela Novotná, která v loňském roce jela a úspěšně dokončila a Rally Dakar. Dalšími dvěma ženami v pořadí byly Gabriela Jílková a Sandra Pokorná. “Je to krásný pocit vyhrát a jsem moc ráda, že jsem se na Dakar mohla vrátit. Zlomená klíční kost, to je jen taková chřipka mezi úrazy,” odpověděla moderátorovi Novotná na poznámku, že rok předtím si z Dakaru odvezla zlomeninu.
Zcela novou kategorií pro tento ročník byla SimRace Trophy pro virtuální závodníky. Ti se utkávali celkem ve třech kolech, až nakonec zvítězil Michal Šmídl, který za sebou nechal Simona Kovačiče a Mariana Brabce. Závodním okruhem byl mostecký autodrom a závodilo se závodním tahači. V základním kole se díky putovnímu simulátoru patřícímu pořadateli mohli mezi simracery nominovat i zástupci široké veřejnosti. Další kolo proběhlo jako kvalifikace do finále, které se uskutečnilo teprve v předvečer galavečera Zlatého volantu, 5. února. “Na reálné závodění jsme nikdy neměli prostředky, takže jsem rád, že tímto způsobem můžu soutěžit a že to přináší závodní i finanční příležitosti,” řekl Michal Šmídl.
Vzácnými hosty galavečera Zlatého volantu byly dvě motorsportové celebrity: Giacomo Agostini, nejspíš nejúspěšnější motocyklový závodník všech dob, který do Prahy přijel převzít trofej Zlatých řídítek za celoživotní přínos motorsportu.
Druhým VIP hostem byl Romain Grosjean, stále aktivní pilot F1, který jezdí za stáj Haas. Ten převzal trofej Zlatého volantu pro Osobnost světového motorsportu. Moderátor ho překvapil otázkou na jeho původní zaměstnání v bance. “Ještě když jsem v roce 2009 začínal závodit ve Formuli 1, v neděli jsem závodil a v pondělí šel do kanceláře v bance. Byla to skvělá zkušenost a měl jsem to rád, ale dodnes mi to připomíná, jaké štěstí máme, že jsme závodníci. Je to práce, které se žádná jiná nevyrovná,” odpověděl Grosjean.
Další cenou předanou na galavečeru Zlatého volantu bylo Zlaté oko pro nejlepší motoristickou fotografii roku. Z více než stovky přihlášených fotografií vybrala fotografická porota deset nejlepších, jejichž velkoformátové tisky se staly součástí expozice na galavečeru. Vítězem se stal snímek Martina Kozáka s názvem Dragster. “Jsem rád, že to konečně vyšlo, protože jsem sem posílal fotky i čtyři předchozí roky a nic. Chce to fotit, fotit, fotit a pak to vyjde,” okomentoval své vítězství Kozák.
Motoristickou událostí roku se díky největšímu počtu hlasů od fanoušků stejně jako loni a předloni stala Barum Czech Rally Zlín. Sportovním autem roku byla fanoušky zvolena Toyota GR Supra, Sportovní motorkou roku pak KTM 790 Adventure R.
Zlatý volant 2019
Závody na okruzích | Josef Král |
Závody do vrchu | Lukáš Vojáček |
Autokros a rallycross | Petr Nikodém |
Rally a maratony | Martin Prokop |
Motokáry | Jakub Talaš |
Cena Elišky Junkové | Gabriela Novotná |
Zlatá řídítka | Filip Salač |
Zlatá řídítka – za celoživotní přínos | Giacomo Agostini |
Zlatý volant – osobnost světového motorsportu | Romain Grosjean |
Zlaté oko | Martin Kozák – Dragster |
SimRace Trophy | Michal Šmídl |
Sportovní auto roku | Toyota GR Supra |
Sportovní motorka roku | KTM 790 Adventure R |
Motoristická událost roku | Barum Czech Rally Zlín |
Text a foto: TZ