reklama


Ministerstvo Dopravy: Bezpečně o prázdninách – co čeká řidiče při výjezdu z ČR

Ministerstvo Dopravy: Bezpečně o prázdninách – co čeká řidiče při výjezdu z ČR

Promyšlený plán cesty a koncentrace za volantem patří ke klíčovým zbraním, které mohou otupit černé statistiky dopravních nehod o prázdninách. Ministerstvo dopravy proto připravilo seznam základních pravidel bezpečné jízdy a mapu dopravních omezení na výjezdu z České republiky.
Promyšlený plán cesty a koncentrace za volantem patří ke klíčovým zbraním, které mohou otupit černé statistiky dopravních nehod o prázdninách. Ministerstvo dopravy proto připravilo seznam základních pravidel bezpečné jízdy a mapu dopravních omezení na výjezdu z České republiky.
Promyšlený plán cesty a koncentrace za volantem patří ke klíčovým zbraním, které mohou otupit černé statistiky dopravních nehod o prázdninách. Ministerstvo dopravy proto připravilo seznam základních pravidel bezpečné jízdy a mapu dopravních omezení na výjezdu z České republiky.

Promyšlený plán cesty a koncentrace za volantem patří ke klíčovým zbraním, které mohou otupit černé statistiky dopravních nehod o prázdninách. Ministerstvo dopravy proto připravilo seznam základních pravidel bezpečné jízdy a mapu dopravních omezení na výjezdu z České republiky.

„Prázdniny provází bohužel každoročně hořká silniční bilance. Loni zemřelo na našich silnicích v tomto období 132 lidí, tedy každý den dva lidé. Navíc denně se 9 lidí těžce zranilo. Červenec a srpen zároveň patří k měsícům s největší dopravní intenzitou. Řidiči by proto v tomto období měli cestu dobře plánovat a být na silnicích opatrní,“ řekl ministr dopravy Dan Ťok.

Z celkového počtu ročních případů připadá na prázdniny třetina usmrcených cyklistů, čtvrtina motorkářů a dětí. Do prázdnin se vtěsná čtvrtina ze všech ročních nehod, ve kterých hraje roli alkohol. Tato nepříjemná statistika je přitom historicky nejnižší a bylo by dobré předejít návratu do dřívějších černých čísel. Vývoj v létě bude Ministerstvo dopravy průběžně sledovat.

Je dobré, aby řidič dopředu počítal s reálným provozem na silnici, který budou na hlavních dovolenkových tazích komplikovat stavební práce. Bude-li řidič vědět, že se nejspíš zdrží a bude-li zároveň vědět, kde, zůstane mu více sil na samotné řízení a sledování toho, co se kolem něj děje. I proto připravilo Ministerstvo dopravy silniční mapu ČR (v příloze), která zahrnuje i hlavní letní tahy dálnici D1, rychlostní silnici R52 a další. Ředitelství silnic a dálnic bude v letních měsících každý týden vydávat tiskovou informaci o aktuální dopravní situaci na důležitých dopravních spojeních.

Zároveň upozorňujeme na některé vybrané skutečnosti z pravidel silničního provozu ze zemí, do kterých letos autem zamíří nejvíce motoristů. Obecně jde o trasu přes Rakousko do Chorvatska.

Rakousko

– Řada měst (např. Graz) má obecný rychlostní limit 30 km/h.

– Nově povolené barvy reflexních vest – žlutá, červená, oranžová.

– Zákaz palubních kamer.

Slovinsko

– Zpřísnění postihů za většinu přestupků, např.: špatné parkování až 100 EUR, jízda bez pásů 120 EUR, jízda na červenou nebo nezastavení na stopce 300 EUR

– Zahraničním řidičům, kteří odmítají zaplatit pokutu na místě, může být odebrán jejich pas a může být podána žaloba k soudu.

Chorvatsko

– Řidiči do 24 let mají rychlostní omezení o 10 km/h nižší než ostatní řidiči. Např. mimo obec 80km/h (oproti zákonným 90 km/h), na dálnici 120 km/h (130 km/h).

– Odebrání ŘP hrozí např. za jízdu bez předepsaných zdravotnických pomůcek (čočky, brýle, …), jízdu ve stavu únavy nebo vyčerpání (kontrola u lékaře), zvýšení pokut za jízdu pod vlivem návykových látek (700 až 15 000 kun a odebrání řidičského oprávnění na 8 dní)

Slovensko

– Řízení s hladinou alkoholu v krvi přes 0,10% je považováno za trestný čin, možné odnětí svobody až na 1 rok.

– Navigace nesmí být umístěna uprostřed čelního skla.

Pravidla bezpečné jízdy:

Neupevněné předměty v autě zabíjejí

–      volně položené předměty ve vozidle, například tablet, nebo láhev s vodou se stávají smrtícími ve chvíli dopravní nehody. Takový předmět může v rychlosti 50 km/h získat zrychlení 30-60g

Smrt se nepoutá

–          nepřipoutané osoby v autě při nárazu v 50 km/h jsou na tom stejně jako sebevrah skákající z 3. patra budovy na beton

–          čelní náraz, nepřipoutaný člověk vážící 80kg sedící na zadním sedadle, narazí do osob na předních sedačkách vahou 4,8 tuny

–          třetina cestujících v osobním automobilu, která byla při nehodách v roce 2013 usmrcena, nebyla připoutána bezpečnostním pásem!

Přestávka prodlouží život

–          podle Evropských dat je každá 4. nehoda na dálnicích v letních měsících způsobena únavou řidiče

–          nejvyšší riziko usnutí za volantem, je mezi 2-4 hodinou ranní i odpolední

–          riziko smrtelné nehody v noci roste 5x

–          pro bezpečnou jízdu jsou důležité bezpečnostní přestávky, nejdéle po 4 hodinách

Co neuvidím, to neovlivním

–          4 z 10 řidičů při řízení nejen telefonují a SMSkují, ale i chodí na facebook

–          5 z 10 dodává, že se podívají na displej, kdo jim volá nebo píše zprávu

–          nevěnování se řízení je v ČR přitom 3. nejtragičtější příčina dopravní nehody. V roce 2014 tak zemřelo 72 lidí. Do této kategorie patří i nastavování navigace, ovládání rádia, čtení z mapy a jiné

Důležité 2 vteřiny – bezpečná vzdálenost

–          STK uvádí, že 1/3 aut neprojde kvůli závadě na brzdách nebo brzdovém systému

–          zásadní vliv na brzdnou dráhu mají pneumatiky, brzdy a stav tlumičů

–          druhá nejčastější příčina nehod v roce 2014 byla nedodržení bezpečné vzdálenosti

–          v rychlosti 130 km/h potřebuje řidič 3,7 s, tedy 134 metrů rozestup

Zip není jen na bundě

–          v uzavírce je potřeba dodržovat střídavou jízdu

Opravy_D+R+S_leto-2015

Text a foto: TZ

reklama


reklama


reklama
Přejít nahoru