Turistický univerzál
Text: Jirka „Hajnej“ Černík
Foto: archiv redakce
Jízda na motorce by měla být především příjemným zážitkem a relaxem, ale v případě potřeby i pohodlnou dopravou.
Na to má samozřejmě vliv mnoho věcí, samotnou motorkou počínaje a počtem potkaných „Trpišovských“ a jiných podobných trotlů konče. Mezi věcmi, které dokážou zpříjemnit, či naopak dostatečně pokazit zážitek z jízdy, může být i oblečení. Naštěstí už je dnes spousta jiných možností než křivák a noviny pod ním.
Pokud jste spíše cestovateli, pak by vás mohl zajímat komplet od francouzské firmy Spark, nazvaný GT Turismo, který jsme dostali na jaře k otestování. Kromě běžných silničních kilometrů za různého počasí jsme prověřili tenhle slušivý komplet i v podmínkách vytrvalostního offroad závodu Endurance Wins 600 a více jak 570 km na blátivých lesních a polních cestách plných kaluží ukázalo své.
GT Turismo je textilní komplet a tak je hlavním použitým materiálem Cordura, přesněji Dupont Cordura a Airdura, což zajišťuje dostatečnou pevnost i díky podlepeným švům a solidní odolnost proti prodření. Když už sebou plácnete, má bunda na loktech, ramenou a zádech vyjímatelné protektory z paměťové pěny Viscofoam a bezpečnostní prvky doplňují reflexní pruhy. K tomu, aby bunda sedla, pomáhají stahovací pásky na rukávech, bocích a hrudi, díky kterým se dá bunda doladit i na Quasimoda a možnost naštelovat zapínání límce také není k zahození. Při letních jízdách se rozhodně neztratí propracovaná ventilace a GT Turismo se za tu svou stydět rozhodně nemusí. Větrací otvory jsou nejen na rukávech, hrudníku, ramenou, ale i na zádech a tak je možné zvolit vyhovující kombinaci tak, aby vzduch procházel jen v takovém množství, které bude příjemné. K tomu, abychom nemuseli jezdit s batohem, pomůže dostatek různě velkých nepromokavých kapes, které poberou nejnutnější věci. Podšívka je tvořena polyamidem, thermonixem a Reisa klimamembránou, která je vyjímatelná a zajišťuje nepromokavost bundy. Pro chladnější počasí je tu rovněž vyjímatelná teplá vložka. Plusem pak jsou zipy pro možnost spojení bundy a kalhot.
Kalhoty GT Turismo jsou „nečekaně“ ze stejných materiálů, včetně klimamembrány a tepelné vložky. Boky a kolena chrání opět vyjímatelné pěnové protektory. Vychytávkou je zip na konci nohavic, díky kterému je možné nohavice přetáhnout přes boty a zamezit tak zatékání do bot vrchem. I kalhoty mají dostatek kapes. Kromě klasicky umístěných nepromokavých kapes máte k dispozici ještě poměrně velké kapsy na stehnech.
A teď k praktickým zkušenostem.
Protože jezdím v chráničové košili, musel jsem vzít větší velikost, takže stahovací pásky na bundě jsem využil a rozhodně splní svou funkci. Pěnové protektory určitě dokážou splnit svou funkci, ale nemusí sedět každému, proto oceňuji možnost jejich vyjmutí a nahrazení jinými chrániči. Větrání u GT Turismo funguje perfektně, což jsem prověřil při závodě, kde jsem se více než zahřál. Nepromokavá membrána funguje a pohodlně se vejde po vyjmutí do velké kapsy na zádech, takže vás za letních veder nějaká bouřka nepřekvapí.
Komplet Spark GT Turismo je primárně určen na spíše silniční cestování, ale určitě snese i nějaké to dobrodružství mimo asfalt.
Za zhruba půl roku používání můžu říci, že Spark GT Turismo je solidní a fungující oblečení a mimo to i dobře vypadá, což – si přiznejme – není to poslední, co od motooblečení chceme.
S cenou kompletu 10 000,- Kč je poměr cena/výkon příznivý a může tak směle konkurovat i mnohem známějším a dražším značkám.
Vyšlo v Motorbike 12/2014