Na autosalonu představuje společnost Honda mimo své automobilové novinky také své novinky ze světa motocyklů. Dominantou je model RC213V-S a dalé také VFR800X Crossrunner.
Honda RC213V-S
Model RC213V je určený výhradně k závodění. V letech 2013 a 2014 opakovaně zvítězil na světových mistrovstvích ve třídě MotoGP. Společnost Honda přistoupila ke změnám specifikací závodního speciálu RC213V a takto upravený model RC213V-S bude možné používat na veřejných komunikacích.
Model RC213V-S přirozeně zdědil řadu vlastností, díky kterým jeho předchůdce RC213V dosahuje na trati takových úspěchů. Ty zahrnují nízkou hmotnost, precizní zpracování jednotlivých komponent a vynikající odborné dovednosti a technologie potřebné při výrobě. Model RC213V-S je kromě toho vybaven stejnými řídicími technologiemi jako RC213V, které vychází z koncepce přizpůsobení se potřebám jezdce a trati.
Společnosti Honda při vývoji hnací jednotky modelu RC213V usilovala o vyvinutí motocyklového motoru, který by měl potenciál vítězit v soutěžích MotoGP. Z tohoto hlediska bylo třeba, aby měl motor dostatečný výstupní výkon pro dosahování rychlostí, které jsou v soutěžích MotoGP zapotřebí, a zároveň aby byl co nejkompaktnější. Pro dosažení těchto cílů a splnění předpisů MotoGP zvolila společnost Honda 4válcový motor o obsahu 999 cm3 s úhlem válců 90 stupňů. Podrobné modifikace umožňují, aby se motor vešel do povinných rozměrů.
Motor modelu RC213V-S zachovává veškeré výše uvedené vlastnosti. Profil jeho otáček je však upraven tak, aby jeho výkonové vlastnosti lépe vyhovovaly silničnímu provozu. Má stejný systém časování podle rychlostního stupně pro vynikající přesnost aktivace ventilů při vysokých otáčkách – přesně jako RC213V. Mechanizmus vzduchového ventilu byl nahrazen systémem vinuté pružiny pro delší životnost a snadnější údržbu při každodenním provozu. Z podobných důvodů byla původní převodovka s plynulým převodem modelu RC213V nahrazena tradiční převodovkou s ozubenými koly.
Model RC213V-S je k dispozici ve dvou verzích: standardní s výkonem 159 PS (117 kW) při otáčkách 11 000 ot./min. nebo sportovní s výkonem 215 PS (158 kW) při otáčkách 13 000 ot./min. s volitelnou výbavou Sports Kit. Model RC213V-S byl zkonstruován především pro jízdu v běžném silničním provozu. Verze s volitelnou výbavou Sports Kit je určena pro závodění nebo ježdění výhradně na uzavřených okruzích.
Honda VFR800X Crossrunner
Robustní a zároveň minimalistický sportovní styl motocyklu VFR800X Crossrunner řady Adventure je opatřen vidlicovým čtyřválcem VTEC a je připraven čelit všem situacím na silnici. Větší zdvih odpružení – vpředu a vzadu – dokáže zkrotit nerovnosti silnice, zatímco vzpřímená jízdní poloha a široká řídítka zajišťují přesné, citlivé řízení a svižné ovládání ve městě nebo na horské silnici. Zvládne též dlouhé vzdálenosti – díky možnosti nastavení výšky sedadla v rozmezí 815 až 835 mm, které zajišťuje optimální pohodlí.
Šestnáctiventilový vidlicový čtyřválec DOHC VTEC se sklonem 90° a zdvihovým objemem 782 ccm poskytuje lepší točivý moment v nízkých a středních otáčkách a větší maximální výkon. Variabilní časování ventilů a elektronické řízení zdvihu ventilů (VTEC) ovládá při nízkých otáčkách jeden pár sacích/výfukových ventilů na válec, přičemž v okamžiku zvýšení otáček přepne na čtyři. Motor má charakteristický projev a jedinečný, působivý zvuk díky výfuku s uspořádáním 4-2-1-1, který se rozezní, jakmile se zvýší otáčky. Maximální výkon je 106 PS (78 kW) při otáčkách 10 250 ot./min., zatímco maximálního točivého momentu 75 Nm dosahuje při otáčkách 8 500 ot./min.
Motor je uložen ve speciálně zdokonaleném rámu, a to včetně nové 43mm teleskopické vidlice HMAS (Honda Multi-Action System) se zdvihem nápravy 131 mm a plynulého nastavení předpětí pružiny. V kombinaci s plynovým zadním tlumičem byl stvořen dravý všestranný stroj řady Adventure se sportovním srdcem přinášející univerzální využití a soustředěný výkon.
Text a foto: TZ