Bulíkův případ
Text a foto: Ivan „Scoob“ Bezděk
Podle známého filmu, v němž hráli hlavní role Steve McQueen, Ford Mustang a Dodge Charger, by měl znít titulek „Bullitův případ“. A ani to by nebylo správně, protože nejde o detektiva Bullita, ale o skútr TGB Bullet.
Ale to je nakonec jedno, prostě mu budeme říkat Bulík.
Bulík je klasickým městským skútrem, čili vozítkem, od kterého chceme, aby nás spolehlivě dostalo z jednoho konce města na druhý, abychom do něj nelili benzín jak do amerického osmiválce a aby bylo dostatečně svižné. Nic víc, nic míň.
TGB Bullet tyhle požadavky splňuje už několikátý rok a protože je splňuje dobře, drží se stále ve výrobním programu značky. Žádné velké inovace nejsou potřeba, takže pro rok 2014 došlo prakticky jen k drobným změnám v designu.
Bulík se vyrábí ve dvou motorizacích, 50 a 125 ccm. Padesátka postačí pro cestu do konzumu pro rohlíky, na větší město, případně pro jízdu ve dvou, už budete potřebovat dvácu. A proč ne, díky nedávným změnám v legislativě vám i na silnějšího Bulíka stačí papíry na auto, tak proč se krotit. Zvlášť s přihlédnutím k tomu, že tenhle stroj je vhodný i pro začátečníky – výkon lehce přes 9 koní není nijak brutální hodnotou a netřeba mít strach ani z hmotnosti, která je něco málo pod 120 kg.
Přestože se Bulík tváří jako sveřepý sportovec, k čemuž přispívají díly v imitaci karbonu, ostrý čumák, futuristické zadní světlo a výrazná grafika, nečekejte od něj žádné zákeřnosti. Nechci tím říct, že by snad šlo o nějakého loudu, se kterým se budete plazit z Holešovic do Libně pomaleji než tramvaj a kdy vám jen trochu svižnější důchodce bude při předbíhání výsměšně mávat holí. Naopak se dokáže vcelku rychle rozjet, ale není nijak sportovně tvrdý nebo neotesaný. Jde prostě o jeden ze strojů, na kterém se cítíte hned jako doma a všechno vám zde připadá známé, přátelské…
Celá koncepce Bulletu je totiž „user friendly“ – třináctipalcová kola hned tak nějaká nerovnost nerozhází, jízdní pozice je příjemná, brzdy s moderními Wave kotouči odpovídají dané kategorii a nemají se zastavením stroje žádný problém. Vzduchem chlazený motor není sice žádný dravec, jak bylo řečeno, ba ani moc kraválu nenadělá, ale taky nemá problém vyjet i prudší kopec a to i s dvoučlennou posádkou. A navíc jde o asketický agregát, spotřeba se pohybuje kolem tří litrů, takže na oněch necelých sedm litrů benzínu, které pojme nádrž, budete kroužit po městě zatraceně dlouho. Ocenit musím taky přesnost řízení, zatímco spousta skútrů stejné objemové kategorie má nervózní předek, Bulík tenhle problém nemá. V hustém provozu oceníte slušná zrcátka, a pokud se budete vracet odněkud za tmy, nemusíte sebou tahat náhradní lucernu – Bulíkovi svítí očka velice dobře.
Na skútrech se ale samozřejmě díváme i na praktickou stránku věci. Ani tady není důvod k nespokojenému pomlaskávání, do úložného prostoru pod sedlem se vejde buď helma, nebo taška s nákupem, vepředu je mezi koleny háček na zavěšení aktovky nebo bandasky s mlíkem. Pod sedlem se navíc ukrývá zásuvka na 12V, takže když budete chtít dobít mobil, MP3 nebo navigaci (pro případ, že byste s Bulíkem vyrazili na dovolenou do Řecka), máte možnost. Ono to tedy zní jako vtip, ale co se spolehlivosti týká, opravdu bych se nebál s Bulíkem vyrazit někam dál…
Primárně je ale Bullet určen pro město a pro kratší vzdálenosti, kde bude fungovat perfektně a bez odmlouvání. Nic víc. Ale rozhodně taky nic míň.
Vyšlo v Motorbike 4/2014