Kompletně přepracovaný model Honda Gold Wing je ostřejší, kompaktnější a lehčí; jeho monumentální plochý šestiválcový motor nyní disponuje 4 ventily na válec a je vybaven elektronicky řízenou škrticí klapkou, 4 jízdními režimy, systémem Honda Selectable Torque Control a asistentem pro rozjezd do kopce. Nový podvozek je tvořen rámem z hliníkových profilů, zavěšení předního kola se dvěma příčnými rameny a jednostranným kyvným ramenem Pro-Arm. Tlumení a předpětí zadní pružiny se nastavují elektricky. Standardní výbava zahrnuje také elektricky ovládaný plexi štít, inteligentní klíč Smart Key a Apple CarPlay. K dispozici bude také zcela nová, třetí generace unikátní dvouspojkové převodovky Honda Dual Clutch Transmission se sedmi rychlostními stupni.
Honda Gold Wing byla od svého představení v podobě litrového „naháče“ v roce 1975 vždy tím nejlepším pro cestování v jedné stopě. Jedná se o motocykl, jenž se od počátku vydal vlastní cestou. Souběžně s tím, jak v průběhu desetiletí rostly jeho fyzické rozměry i zdvihový objem, si tento model získal dlouhodobou pověst bezkonkurenčního luxusu, kvality a komfortu. Nyní se v reakci na demografickou situaci a vývoj na motocyklovém trhu vývojový tým odpovědný za budoucnost tohoto stroje rozhodl k radikální změně filozofie a opustil směr, který se dal pro další modernizaci očekávat.
GL1800 Gold Wing pro modelový rok 2018 proto nabírá nový směr a přichází jako zcela nový stroj. Jeho základem zůstává asociativní plochý šestiválcový motor disponující lavinou točivého momentu a stále se jedná o vlajkovou loď značky Honda v segmentu cestovních motocyklů nabitou technikou, díky které mohou dva lidé cestovat v prvotřídním stylu. Přestože je menší, o mnoho lehčí a mnohem agilnější, stále zůstává ryzím „motocyklem pro jezdce“.
Díky provedeným změnám se navíc nový Gold Wing stává přitažlivějším, neboť je schopen oslovit i mladší generaci motocyklistů, kteří jeho dosavadní design přehlíželi, nebo jej dosud vůbec nezaregistrovali. Nový Gold Wing je stejně spokojený při městském dojíždění i na otevřených silnicích. Díky tomu se stává motocyklem pro všechny důvody, a ne pouze pro jeden.
Pan Yutaka Nakanishi, vedoucí projektu GL1800 Gold Wing pro modelový rok 2018
„Chtěli jsme, aby si náš nový Gold Wing zachoval svůj luxus, ale aby zároveň byl ‚univerzálnějším‘ motocyklem. Takovým, který bude pro svého majitele užitečný ve městě i na cestách. A se kterým bude jízda více vzrušující, než kdykoli v minulosti. Proto jsme začali s čistým listem papíru a navrhli jsme Gold Wing menší a ostřejší. K tomu jsme přidali veškerou techniku a software, jaké si moderní jezdec může přát. Nyní, stejně jako v roce 1975, zůstává vlajkovou lodí značky Honda a my jsme velmi pyšní, že můžeme pro tak důležité jméno začít psát novou kapitolu.
Nový Gold Wing, který bude vycházet z platformy sdílející stejný motor a podvozek, bude nabízen jako základní model GL1800 Gold Wing a dále ve verzi „Tour“ vybavené vrchním kufrem, u níž bude v nabídce také verze s DCT převodovkou a airbagem. V závislosti na variantě se oproti předcházejícímu modelu hmotnost snížila až o 48 kg. Motor a podvozek byly navrženy společně, díky čemuž se jezdec posunul vpřed a bylo tak možné vytvořit mnohem kompaktnější motocykl. Rám z hliníkových profilů byl navržen tak, aby umožnil posunutí motoru směrem vpřed (neboť přední kolo se ve svislém směru pohybuje ve svislejší rovině) a zároveň zajištění prvotřídní kontroly nad odpružením a stability přídě díky její tuhosti a snížení tření. Úroveň tlumení je možné regulovat elektricky. Ani přes optimalizaci rozměrů neztratil nový plochý šestiválcový motor nic ze svého výkonu, točivého momentu a návykového charakteru. Nově je vybaven elektronicky řízenou škrticí klapkou, jež nabízí 4 jízdní režimy: TOUR, SPORT, ECON a RAIN. Systém nastavitelné kontroly trakce (Honda Selectable Torque Control – HSTC) zajišťuje trakci zadního kola, zatímco charakteristika odpružení a činnost kombinované brzdové soustavy (Combined Brake System – CBS) se upravují v závislosti na zvoleném režimu. Asistent pro rozjezd do kopce (Hill Start Assist – HSA) a systém vypnutí motoru při zastavení (Idling Stop) usnadňují ovládání stroje a pomáhají snižovat spotřebu paliva.
Manuální převodovka je šestistupňová, zatímco nová dvouspojková převodovka (Dual Clutch Transmission – DCT) disponuje 7 rychlostními stupni. U ní jsou charakter ovládání spojek, rychlost řazení a hladiny otáček pro řazení/podřazování přizpůsobené pro jednotlivé jízdní režimy. Převodovka také disponuje funkcí pomalého popojíždění vpřed i vzad. Verze s manuální převodovkou využívá stejný systém zpátečky jako předchozí generace.
Nový Gold Wing pro rok 2018 přináší především zcela nový pocit svobody, zejména díky velké změně v podobě ryzího potěšení z jízdy. Vylepšené výkony jsou spojeny s ještě větší úrovní pohodlí: stylová a přitom aerodynamická kapotáž odklání proudící vzduch pryč od jezdce, elektricky ovládaný štít si každý může nastavit podle svých preferencí a sedadla poskytují dostatek komfortu pro celodenní jízdu. K tomu se přidávají nové praktické funkce, jako je inteligentní klíč, Apple CarPlay či připojení pomocí technologie Bluetooth.
Velká pozornost byla u modelu Gold Wing věnována také jeho laku. Horní část kapotáže je lakována hlubšími tóny překrytými silným průhledným lakem, se kterými ladí sedadla vyrobená z prvotřídního hrubozrnného materiálu. Spodní část stroje je opatřena živými texturami, jež představují silný vizuální prvek.
K dispozici budou následující barevná provedení:
GL1800 Gold Wing – matná stříbrná Matte Majestic Silver.
GL1800 Gold Wing ‘Tour’ – červená Candy Ardent Red a bílá perleťová Pearl Glare White
GL1800 Gold Wing ‘Tour’ s DCT & airbagem – červená Candy Ardent Red / černá Darkness Black a černá metalíza Darkness Black
Vzhled a výbava
- Napjaté linie s moderním charakterem odhalují motocykl, který se skrývá pod nimi
- Výrazné zlepšení komfortu, odvodu tepla a proudění vzduchu
- Elektricky nastavitelný úhel a výška plexi štítu
- Hladká funkce tempomatu díky elektronicky řízené škrticí klapce (TBW)
- Velký prostor pro zavazadla na cesty, vrchní box stále pojme 2 integrální přilby
- 7palcový TFT displej pro navigaci a ovládání audiosystému
- Apple CarPlay umožňuje majitelům iPhone používat jejich zařízení
- Veškerá světla z LED diod, ukazatele směru s funkcí automatického vypnutí
- Inteligentní klíč zvyšuje komfort při ovládání zapalování a zámků kufrů
Předcházející generace modelu Gold Wing se vyznačovala velkými rozměry i charakterem. Gold Wing se od svého předchůdce výrazně liší a nahrazuje uvolněné linie končícího modelu vybroušenějšími a atletickými prvky. Hlavní výrazy, které designéři značky Honda při vývoji nového stroje používali, byly „vytříbené tvary, napjatý styling“. Výsledkem je unikátní silueta, v níž se komfort snoubí s dynamickými schopnostmi podvozku a motoru. To vše doplněno o tradičně prémiové slícování, zpracování a použité materiály, jež jsou pro Gold Wing typické. Nová „tvář“ je odvážně skloněna vpřed; v kombinaci s kompaktními rozměry kapotáže dodává přídi energický náboj.
Klíčová linie stroje, která sahá od přídě až na záď, zdůrazňuje odlišné funkce jeho vrchní a spodní části, a přitom dává zřetelně najevo jeho menší celkové rozměry. Centrálním prvkem je kapotáž vyznačující se ostrými a jednolitými rovnými povrchy, a jemnými aerodynamickými detaily. Ta vytváří napětí, jež poukazuje na výkon, který je stroj schopný nabídnout. Na odiv dává novinka také použitou techniku – zavěšení předního kola se dvěma příčnými rameny, plochý šestiválcový motor, výfuky… vše v plné funkční kráse. Při vzájemném propojení vytvářejí jednotlivé designové prvky prvotřídní styl, jenž je doplněn nejmodernějšími konstrukčními řešeními a špičkovou elektronikou.Nový Gold Wing je sice menší a jeho design je „napjatější“, se silným důrazem na nové estetické řešení, avšak tým konstruktérů odpovědný za jeho vývoj měl vysoko v seznamu úkolů také komfort, řešení odvodu tepla a zejména ochranu posádky před prouděním vzduchu.
Rozměrná kapotáž předcházejícího modelu byla navržena tak, aby za sebou vytvářela kapsu klidného vzduchu; nový přístup spočívá ve vedení proudícího vzduchu kolem jezdce a spolujezdce tak, aby je příjemně ochlazoval. Nižší aerodynamický odpor také přispěl ke snížení spotřeby paliva. Pryč je i rozměrný plexi štít. Nahradilo ho menší plexi s elektrickým ovládáním pomocí tlačítka na levé rukojeti. To poskytuje vynikající ochranu před větrem (i díky tomu, že jezdec i spolujezdec jsou mu blíže než kdykoli v minulosti), ale zároveň v případě potřeby nabízí i pocit prostoru a svobody. Nastavení úhlu a výšky plexi štítu je zcela plynulé. Jako volitelná výbava jsou k dispozici větší štít, plně nastavitelný deflektor pro ruce a horní polovinu těla či fixní deflektory pro lýtka a nohy. Jezdec a spolujezdec sedí na samostatných sedadlech, podobně jako u předcházejícího modelu – jezdec si může vychutnávat ovládání stroje, zatímco spolujezdec může relaxovat a užívat si jízdu. Přední sedadlo poskytuje jezdci komfort a oporu, ale zároveň mu umožňuje pohyb, díky němuž si může vychutnat dynamiku nového Gold Wingu a zároveň snadno dosáhne na zem.
Všechna světla jsou vybavena LED diodami. Ve spodní části světlometů se na každé straně nachází 5 leštěných optických čoček, které dodávají potkávacím světlům charakteristický tvar „Jewel-Eye“. Při použití dálkových světel (umístěných v horní části) vzniká stereoskopický dojem. Přední ukazatele směru jsou umístěny ve zpětných zrcátkách a mají funkci automatické deaktivace. Namísto použití jednoduchého časovače systém porovnává rozdíl v otáčkách předního a zadního kola a na základě toho vypočítává, zda je možné ukazatele směru s ohledem na jízdní situaci vypnout.
Také tempomat pro nový Gold Wing prošel dalším vývojem. Rychlost nastavená pomocí tlačítka tempomatu (umístěného na pravé rukojeti) je nyní zobrazena v dolní levé části ukazatele rychlosti. Díky elektronicky řízené škrticí klapce je dosažení nastavené rychlosti plynulejší a činnost tempomatu je mnohem hladší, zejména při jízdě do kopce. U modelů s manuální převodovkou se tempomat vypne stisknutím spojky či brzdy, případně otočením rukojeti plynu. Před zahájením prací na návrhu kufrů se konstruktéři Hondy rozhodli zjistit, jakým způsobem majitelé své stroje Gold Wing využívají. Na základě provedeného průzkumu se rozhodli, že objem prostoru pro zavazadla sníží, neboť většina strojů je využívána na kratší (2–3denní) cesty, na které není potřeba tolik věcí.
Vrchní kufr u verze Tour pojme 2 integrální přilby a v kombinaci s bočními kufry nabízí celkový objem 110 litrů. K otevírání slouží tlačítko nebo inteligentní klíč. Jako volitelná výbava je k dispozici nosič na upevnění dalších zavazadel na vrchní stranu horního kufru, či exkluzivně navržené vnitřní tašky. Objem palivové nádrže je o 4 litry menší a činí 21 litrů. Vzhledem k tomu, že je nový Gold Wing výrazně lehčí a vyznačuje se mnohem lepší aerodynamikou, je díky nižší spotřebě (5,6 litru/100 km) dojezd na nádrž stejný, jako u předchozí generace. Luxusní přístrojový panel vytváří unikátní kokpit. Přístroje jsou tvořeny málo kontrastními barvami s tmavými tóny a jejich zkosené okraje vytvářejí dojem hloubky. Kolem každého přístroje je umístěn prstenec s kovovou texturou a stupnice jsou vybaveny LED podsvícením, jež jim dodává hloubku a klidnou, chladnou image.
7palcový barevný TFT displej z tekutých krystalů poskytuje informace související s informačním a zábavním systémem (audiosystém a navigace) a umožňuje také nastavení systému HSTC a odpružení. Zobrazované informace jsou logicky rozděleny do samostatných segmentů, takže jezdec může velmi rychle zjistit vše potřebné. Jas displeje je regulován automaticky (přičemž maximální intenzita podsvícení displeje dosahuje 1000 cd) a jezdec může snadno ručně přepínat mezi 8 úrovněmi jasu. Tlak v pneumatikách je zobrazován jako numerická hodnota ve spodní levé části přístrojového panelu. Na čestném místě – uprostřed středové konzoly a na inteligentním klíči – se nachází nový emblém Gold Wing. Jeho výrazné 3D dvoubarevné chromové provedení v sobě spojuje sílu a důstojnost lví hlavy s majestátními křídly orla připraveného uchopit kořist otevřenými drápy. S jeho pomocí lze aktivovat všechny systémy motocyklu a nachází se v něm také záložní klíč. K aktivaci a deaktivaci zapalování a zámku řídítek stačí mít inteligentní klíč u sebe.
Také ovládání kufrů je jednoduché. Stačí mít inteligentní klíč u sebe a stiskem tlačítka lze boční kufry i vrchní kufr otevřít. Kufry lze navíc dočasně odemknout pomocí dálkového ovládání; stiskem odemykacího tlačítka na inteligentním klíči může spolujezdec ihned otevřít schránky u sedadla a zadní kufr. Hladké otevírání a zavírání kufrů zajišťují hydraulické tlumiče. Stiskem a podržením tlačítka (call button) začnou blikat ukazatele směru.
Gold Wing je nyní kompatibilní se systémem Apple CarPlay, takže jezdec může využít personalizované informace a obsah ve svém iPhone, jako jsou telefonní čísla či seznamy hudby. K dispozici je Bluetooth konektivita a systém umožňuje připojení dalších zařízení pomocí USB kabelu.
Stejně jako je nový Gold Wing lehčí a kompaktnější, také jeho výkonný audio zesilovač prošel vývojem. Lehké reproduktory jsou rozmístěny tak, aby vyhovovaly nové pozici jezdce, a vyznačují se kvalitním a čistým zvukem. Spolujezdec má k dispozici vlastní panel pro ovládání audiosystému, což mu zajišťuje ještě příjemnější zážitek z jízdy. Tlačítka se nachází na vrchní straně pravého bočního kufru a umožňují nastavení hlasitosti, přepínání zdroje a rychlý posun v přehrávaných skladbách.
Data navigačního systému se zobrazují na 7palcovém barevném TFT displeji z tekutých krystalů umístěném uprostřed přístrojového panelu. Nyní je součástí navigace i gyrokompas umožňující nerušenou navigaci i v tunelech. Zrušení jakéhokoliv průjezdního bodu nebo zadání požadavku na „návrat domů“ je nyní možné i za jízdy.
Podvozek
- Celková úspora hmotnosti oproti předcházejícímu modelu dosahuje 48 kg
- Díky novému rámu z hliníkových profilů sedí jezdec i spolujezdec více vpředu
- Zavěšení předního kola se dvěma příčnými rameny a přepracovaný systém Pro-Arm
- Nastavitelná úroveň tlumení u předního i zadního kola v závislosti na zvoleném jízdním režimu
- Elektricky nastavitelné předpětí zadní pružiny
- ABS a duální kombinovaná brzdová soustava (D-CBS)
Zdvojený rám nové Hondy Gold Wing vyrobený z hliníkových profilů byl navržen tak, aby se (nyní mnohem kompaktnější) motor vešel do menšího prostoru, čímž došlo k jeho posunu o 40 mm vpřed. Konstrukční tloušťka všech jeho částí byla optimalizována tak, aby byla zajištěna hladká a stabilní jízda při jakékoliv rychlosti, a to jak v úzkých městských uličkách, tak na otevřených silnicích. Rám a kyvné rameno jsou společně o 2 kg lehčí než u předchozího řešení.
Jezdec a spolujezdec nyní sedí o 36 mm více vpředu a díky dynamice zavěšení předního kola se dvěma příčnými rameny (a úhlu umístění těchto ramen) se zadní strana předního kola při plném stlačení odpružení posunula o 24 mm vpřed.
Další výhodou zavěšení předního kola se dvěma příčnými rameny je snížení smykového tření (v důsledku rázů od nerovností či ovládání řídítek), jež je typické pro standardní teleskopickou vidlici tím, jak se její komponenty uvnitř jednotlivých ramen pohybují nahoru a dolů; přední odpružení u nového modelu Gold Wing je o 30 % hladší. Ve všech spojovacích bodech systému řízení a odpružení jsou použita ložiska, která výsledné tření ještě více snižují.
Ovládání řízení – prostřednictvím zdvojených držáků vidlice – je navíc odděleno od odpružení zajišťovaného jedním tlumičem. Díky tomu je nový Gold Wing při zatáčení o 40 % hbitější a snáze ovladatelný. Řídítka s předním kolem navíc spojuje patentovaná zkřížená spojovací tyč řízení a umístění čepu řídítek spolu s jeho menší celkovou hmotou (společně s polohou řídítek) poskytuje jezdci zcela přirozený pocit.
Duální kombinovaná brzdová soustava (Dual Combined Brake System – D-CBS) optimálně rozděluje brzdnou sílu mezi přední a zadní kolo. Zatímco u předchozího modelu byl systém ABS ovládán dvěma motory, u nové verze byly oba tyto motory nahrazeny jedním menším a lehčím cirkulačním ABS modulátorem, jenž byl integrován do řídicí jednotky brzdové soustavy a umožnil snížení hmotnosti celého systému o 1,3 kg. Nový systém také umožňuje propojení s aktuálně zvoleným jízdním režimem, na základě kterého se charakteristika brzd pro vyšší bezpečnost přizpůsobí jízdní situaci. Dva 320mm přední kotouče jsou vybaveny 6pístovými třmeny, zadní 316 mm kotouč je opatřen třípístovým třmenem.
U nového modelu Gold Wing konstruktéři společnosti Honda poprvé použili nový systém Pro-Arm; dosavadní konstrukce využívala zešikmené nosné plochy a desky kyvného spoje s tloušťkou nezbytnou k zajištění potřebné tuhosti. Nové konstrukční řešení systému Pro-Arm využívá inovovanou (patentovanou) konstrukci kyvného hřídele, který je k rámu upevněn z levé strany. Z pravé strany je volný přístup pro potřeby údržby.
Tím se změnilo namáhání a síly působící na desky kyvného spoje tvořící součást rámu a konstruktéři tak získali mnohem více prostoru a mohli stroj navrhnout tak, aby byl lépe ovladatelný; nové řešení také přispívá ke stabilitě. Systém Pro-Link nabízí progresivní funkci odpružení a přispívá k vyššímu komfortu – spojovací desky byly optimalizovány a v celém řešení jsou využity kulové klouby, které eliminují zkrut.
Úroveň tlumení se nastavuje elektricky v závislosti na jízdním režimu zvoleném jezdcem. Krokové motory umístěné v předním a zadním tlumiči ovládají jehlové ventily regulující průtok oleje, čímž je úroveň tlumení přizpůsobena dané jízdní situaci.
Také předpětí zadní pružiny je nyní elektricky nastavitelné. Jedná se spíše o intuitivní než numerický systém. Nezávisle na 4 jízdních režimech jsou k dispozici čtyři úrovně nastavení předpětí od měkkého po tvrdé: samotný jezdec; jezdec se zavazadly; jezdec se spolujezdcem a jezdec se spolujezdcem a se zavazadly. Nastavení je zobrazeno na TFT displeji a mění se pomocí tlačítka.
Sklon vidlice a závlek jsou 30,5°/109 mm, rozvor kol činí 1 695 mm. Předchozí model Gold Wing vážil 413 kg (s náplněmi); hmotnost nového Gold Wingu s náplněmi činí 365 kg. Verze Gold Wing Tour váží 379 kg (s náplněmi) a verze s DCT a airbagem váží 383 kg (s náplněmi).
Motor
- Kompletně přepracovaný plochý šestiválcový motor je o 6,2 kg lehčí a disponuje 4 ventily na válec
- Elektronicky řízená škrticí klapka (TBW) disponuje 4 jízdními režimy pro regulaci výkonu motoru
- Jízdní režimy rovněž ovlivňují funkci systému HSTC, odpružení a účinnost brzd
- Funkce vypnutí motoru při zastavení a integrovaný startér/alternátor (ISG) u verze s DCT
- Asistent pro rozjezd do kopce (HSA)
- 6stupňová manuální převodovka s pomocnou kluznou spojkou
Jádrem atraktivity předcházejícího modelu Gold Wing byl jeho plochý šestiválcový motor s vlastnostmi turbíny, který již od nízkých otáček disponoval vysokým točivým momentem, vyznačoval se charakteristickým zátahem a silně návykovými jízdními vlastnostmi. Aby bylo možné naplnit ambice, které svou ovladatelností stanovil nový podvozek, nevyhnul se inovacím ani motor o objemu 1 833 cm3. Stále se jedná o horizontálně uložený šestiválec s protiběžnými písty, nyní je však každý válec vybaven čtyřmi ventily namísto dosavadních dvou, motor má mnohem kompaktnější rozměry a je o 6,2 kg lehčí.
Maximální výkon 93 kW je k dispozici při 5 500 ot./min., maximum točivého momentu 170 Nm je dosaženo při 4 500 ot./min. Vrtání 73 mm (dosud 74 mm) bylo optimalizováno na zdvih s hodnotou 73 mm a rozestupy mezi osami sousedních válců se zkrátily o 9 mm; levé a pravé válce jsou navzájem posunuty o 4 mm a vložky válců jsou nyní hliníkové. Kompresní poměr činí 10,5 : 1. Hlavy válců Unicam – u nichž jsou sací ventily ovládány vahadlem a výfukové ventily válečkovými vahadly – rovněž využívají koaxiální hřídel vahadel pro sací i výfukové ventily a opustily tak řešení se zdvihátky ventilů použité u předchozího modelu.
Spalovací komory mají díky 4 ventilům nyní konstrukci ve tvaru „sedlové střechy“ (namísto „vany“ běžné pro konstrukci se 2 ventily), kdy sací kanály jsou konstruovány tak, aby přispívaly k „vířivému“ proudění uvnitř válců, které pomáhá zlepšovat účinnost spalování. Boky pístů jsou kvůli snížení tření opatřeny molybdenovým povrchem.
Tužší klikový hřídel vyrobený z oceli třídy SCM440H umožňuje předsazení čepů o -4 mm a oproti předcházející konstrukci je nový motor na délku o 33,5 mm kratší. Snímač polohy klikového hřídele (který zaznamenává otáčky motoru a polohu pístů pro potřeby elektronické řídicí jednotky a zapalování) byl přemístěn z přední strany motoru dozadu, což umožnilo zkrácení vzdálenosti mezi předním krytem a klikovým hřídelem o 7 mm. Uplatnění elektronicky řízené škrticí klapky (TBW) s sebou přináší 4 jízdní režimy, které upravují charakter motoru a jeho výkon, a které jsou propojeny se systémem nastavitelné kontroly trakce (Honda Selectable Torque Control – HSTC), nastavením tlumičů a duální kombinovanou brzdovou soustavou (Dual Combined Brake System – D-CBS). Režim TOUR představuje základní nastavení pro komfort a výkon. V tomto režimu je k dispozici přímý, 100% poměr mezi plynovou rukojetí a vlastní škrticí klapkou, „standardní“ nastavení tlumení a rozložení brzdné síly mezi přední a zadní kolo.
Text a foto: TZ