reklama


Adepti Zlatého volantu – Úspěchy a rozpaky

Adepti Zlatého volantu – Úspěchy a rozpaky

Morrocco Loprais 2

Dálkové terénní soutěže, především Rallye Dakar, jsou parádní disciplínou českého motoristického sportu. Také letos zde naši reprezentanti dosáhli velmi dobré výsledky, stejně jako při Africa Eco Race. Výhled pro sezonu 2019 je ale pro Rallye Dakar zatím trochu rozpačitý.Počínaje rokem 1985 se účast českých posádek stala pro Rallye Dakar naprostou samozřejmostí, přičemž se od nich očekávají špičková umístění. Po odchodu Rallye Dakar z Afriky pokračuje v saharském písku Africa Eco Race – i ta s pravidelnou velmi úspěšnou českou účastí.

České posádky a závodníci sbírají úspěchy i v dalších soutěžích tohoto typu. Není proto divu, že ti nejlepší se pravidelně objevují i na nejvyšších příčkách při hodnocení anket Zlatý volant a Zlatá řídítka.

Poslední ročník Rallye Dakar se zařadil k nejnáročnějším v historii, když se k nesmírně náročné trase přidala navíc nepřízeň počasí. V kategorii automobilů zde sedmým místem vyrovnal Martin Prokop se spolujezdcem Janem Tománkem s vozem Ford Raptor historicky nejlepší výsledek Miroslava Zapletala z roku 2009.

Tradičně silná česká účast v kategorii kamionů se letos odrazila v pátém místě Martina Macíka, který se v polovině soutěže dokonce držel na třetím místě, ale zpomalily ho technické potíže. Martin Kolomý dojel po mnoha problémech 11. a jeho týmový kolega Martin Šoltys při debutu v týmu Buggyra na 12. místě. Aleš Loprais po vítězství v první etapě musel brzy ze soutěže odstoupit. Vše si vynahradil o čtvrt roku později v Maroku, když s tatrou vyhrál osmietapovou téměř 2500 km dlouhou Morocco Desert Challenge, a to nejen v kategorii kamionů, ale dokonce v absolutním pořadí.

Dakar Macik 2Dakar – Martin Macík

Nejlepším z českých motocyklistů byl Jan Brabec s Husqvarnou na 39. místě. Veterán Josef Macháček skončil ve čtyřkolkách se svou Yamahou 12., když ho z první desítky odsunula jen penalizace, jeho týmový kolega Zdeněk Tůma dojel 15. a Olga Roučková po technických problémech skončila 26.

V souběžně konané Africa Eco Race, která se jezdí po stopách původní soutěže s cílem v Dakaru, dosáhl pozoruhodný úspěch Tomáš Tomeček. Trojnásobný vítěz této soutěže v kategorii kamionů dokázal přesvědčit hlavního pořadatele Jeana Louise Schlessera, aby mu umožnil vydat se na trasu této soutěže v kabině Tatry úplně samotnému. Něco takového dosud nikdo ani nezkusil. Tomeček nejenže zvládnul veškeré nástrahy soutěže zcela bez problémů, ale v cíli byl nakonec se svou tatrou mezi kamionisty druhý za dvojnásobným vítězem Dakaru de Rooyem (Iveco).

Schlesser TomečekJean Louis Schlesser a Tomáš Tomeček

Účast na Rallye Dakar i Africa Eco Race vyžaduje celoroční přípravu. V posledních dnech přijeli do Prahy představitelé obou podniků, aby novinářům i potenciálním účastníkům představili novinky, která je čekají v lednu 2019.
Vystoupení Xaviera Gavoryho, představitele organizace ACO, která je pořadatelem Rallye Dakar, vyvolalo hodně rozpaků. Po nejtěžším Dakaru v historii se následující ročník odehraje ve velmi úsporné podobě pouze v jediné zemi – Peru. Výhodou bude minimalizace přesunů a orientace především na jízdu v poušti. Novinkou bude možnost, aby se ti, kteří vypadnou během prvního týdne, vrátili do soutěže v samostatné klasifikaci. „Dakar 2019 bude nejvíc africký ze všech pořádaných v Jižní Americe,“ řekl ostatně Gavory, který ale zatím nebyl schopen sdělit žádné podrobnosti o trase. Jisté je jen to, že se pojede jen od 6. do 17. ledna 2019.

Dakar 2019Dakar 2019

Jean Louis Schlesser naopak všechny ujistil, že v „jeho“ Africa Eco Race k žádným zásadním změnám nedojde. Opět se pojede v saharském písku na území Maroka, Mauritánie a Senegalu a opět bude soutěž pořádána tak, aby přinesla maximum závodění v dunách a minimum přesunů pro doprovod. I nadále je cílem pořadatelů snaha umožnit všem startujícím dostat se až do cíle u Růžového jezera, kam soutěžící dorazí 13. ledna. V tom budou opět pořadatelům pomáhat i dvě Tatry Balai („koště“), připravené týmem Tomáše Tomečka, které dopraví do bivaku ty, kteří budou mít po trase problémy.

Obě soutěže spolupracují s televizní stanicí Eurosport, která bude přinášet reportáže z každého dne. Samozřejmě i nadále bude mediální zájem, a to nejen u nás, jednoznačně na straně Rallye Dakar. Start v Africa Eco Race je ale pro účastníky podstatně levnější a všichni předem přesně vědí, co je na Sahaře čeká. Účast některých pravidelných účastníků soutěže v Jižní Americe na prezentaci Jeana Louise Schlessera naznačuje, že nová podoba Rallye Dakar zatím ne všechny dokázala přesvědčit.

Text a foto: TZ

reklama


reklama


reklama
Přejít nahoru