Po desetiletí je BMW Motorrad považováno za špičku v oblasti bezpečnosti související s jízdou na motocyklu. BMW Motorrad upevňuje svou pozici průkopníka, ať už jde o systém ABS, protiprokluzový systém, dynamickou kontrolu trakce nebo motocyklové vybavení. BMW Motorrad se neustále snaží zlepšovat bezpečnost motocyklů a jízdu na jednostopém vozidle učinit ještě bezpečnější a atraktivnější.
Prototypem R 1200 RS ConnectedRide společnost BMW Motorrad představuje motocykl, který návštěvníkům CMC Conference 2017, konající se 12. října v budově BMW Welt v Mnichově, nabídne pohled do budoucnosti motocyklových bezpečnostních systémů. Kromě asistentu upozorňujícího na vozidla přijíždějící ze strany a při odbočování vlevo nabízí řadu dalších asistenčních systémů, jejichž úkolem je předcházet nehodám mezi motocykly a osobními automobily. Varováni jsou jak účastníci provozu, jejichž chování na silnici směřuje k tomu, že nedají přednost v jízdě, tak i samotný jezdec na motocyklu. Nebezpečnou situaci registruje a varování iniciuje komunikační systém mezi vozidly (Vehicle to Vehicle – V2V), který je založen na komunikačním standardu mezi výrobci a vysoce přesné lokalizaci prostřednictvím satelitního systému DGNSS (Differential Global Navigation Satellite System).
V roce 2016 vznikla společnost CMC (Connected Motorcycle Consortium, www.cmc-info.net), kterou s cílem podpořit kooperativní inteligentní dopravní systémy C-ITS pro motocykly, zahrnující co možná největší množství bezpečnostních systémů napříč všemi výrobci, založily společnosti BMW Motorrad, Honda a Yamaha. Jediné celosvětové konsorcium pro bezpečnost motocyklů každým dnem získává na významu.
Konference CMC se zaměřuje zejména na specifické požadavky jízdy na motocyklu ve vztahu k vysoce dynamickému vývoji automobilových bezpečnostních systémů. V první řadě pak na komunikaci V2V (Vehicle to Vehicle), která doposud dostatečným způsobem tyto specifické aspekty bezpečné jízdy na motocyklu nezohledňovala. Konference CMC 2017 se zaměřila na projevy a výměnu informací mezi Pedrem Barradasem z Generálního ředitelství pro mobilitu a dopravu Evropské komise (DG MOVE), Dr. Ulrichem Vehlem, ředitelem Asociace evropských výrobců automobilů (ACEA), a Antoniem Perlotem, generálním tajemníkem Evropského sdružení výrobců motocyklů (ACEM). Konferenciér a nový předseda CMC, prof. Dr. Karl Viktor Schaller, šéf vývoje BMW Motorrad, k problematice uvedl: „Naším cílem je podporovat komplexní využívání kooperativních bezpečnostních systémů pro motocykly v rané fázi vývoje, abychom byli schopni využít jejich plný potenciál při zvyšování bezpečnosti a radosti z jízdy. Proto vyzýváme ostatní společnosti, aby se také zapojily.“
Kromě možnosti intenzivního dialogu se konference CMC dále zaměří na spolupráci na výstavách a také na akce roku 2018 s cílem aktivně ilustrovat nejnovější vývoj bezpečnostních systémů pro jednostopá vozidla. Jako ukázka toho, jaká bude budoucnost, se na konferenci CMC 2017 představil prototyp BMW R 1200 RS ConnectedRide a dva prototypy postavené na základech Hondy CRF 1000 L Africa Twin a Yamahy MT-09 Tracer se společnou architekturou.
Dalším důležitým datem v kalendáři CMC je Světový kongres ITS, konaný od 29. října do 2. listopadu 2017 v kanadském Montrealu. Půjde o světově největší akci zaměřenou na inteligentní dopravní systémy a služby. 1. listopadu povede CMC u kulatého stolu podrobnou diskusi s odborníky z USA, Evropy a Tchaj-wanu na téma propojených sítí a komunikace V2V.
Více informací o CMC naleznete na http://www.cmc-info.net/.
text a foto: TZ