Bridgestone zve jako výhradní dodavatel pneumatik pro MotoGP všechny fanoušky silničních závodů motocyklů na Grand Prix České republiky 2015, která se uskuteční ve dnech 14. až 16. srpna 2015 na Masarykově okruhu v Brně. V tradičně jedenáctém podniku seriálu mistrovství světa MotoGP se poprvé po 32 letech postaví na start čeští jezdci ve všech kubaturách. V královské kubatuře MotoGP bude české barvy hájit už počtvrté Karel Abraham z týmu Cardion AB Motoracing (na stroji Honda RC213V-RS se startovním číslem 17), v Moto2 se na divokou kartu představí talentovaný devatenáctiletý jezdec Miroslav Popov, v Moto3 budou o nejvyšší příčky usilovat dva čeští jezdci Jakub Kornfeil a Karel Hanika, zatímco v poháru mladých talentovaných jezdců Red Bull MotoGP Rookies Cup se představí třináctiletý Martin Gbelec, který letos nasbíral již deset mistrovských bodů. Kromě toho bude letošní závod mistrovství světa silničních motocyklů oslavou padesáti let motocyklových Velkých cen na brněnském okruhu a návštěvníci se mohou těšit na bohatý doprovodný program.
Do Brna přijede jako vedoucí muž průběžného pořadí mistrovství světa MotoGP 2015 legendární italský jezdec Valentino Rossi (195 bodů), za nímž je se ztrátou pouhých devíti bodů v těsném závěsu španělský jezdec Jorge Lorenzo (186 bodů). Oba premianti letošního šampionátu jezdí na strojích značky Yamaha. Na třetím a čtvrtém místě průběžného pořadí jsou loňský a předloňský mistr světa Španěl Marc Marquez (Honda; 139 bodů) a Ital Andrea Iannone (Ducati; 129 bodů). Loni se v Brně na stupních vítězů radovali Pedrosa, Lorenzo a Rossi. V roce 2014 zajel nejrychlejší čas na brněnském okruhu Španěl Dani Pedrosa (1:56,027 min) průměrnou rychlostí 167,6 km/h. Stejný jezdec je také držitelem rychlostního rekordu z roku 2013, kdy dosáhl nejvyšší rychlosti 314,8 km/h.
Velká cena Brna na Masarykově okruhu je již 50 let neodmyslitelnou součástí seriálu mistrovství světa MotoGP. Tradice brněnských motocyklových závodů na nejvyšší úrovni je dokonce ještě starší a sahá až do 30. let minulého století. Současný okruh byl postaven v roce 1987 a do nynější podoby byl upraven v roce 1996. Jezdce po startu čeká atraktivní sled 6 levotočivých a 8 pravotočivých zatáček. Celková délka okruhu s šířkou dráhy 15 metrů a častým střídáním úseků se stoupáním a klesáním je 5403 metrů, nejdelší rovinka je dlouhá 636 metrů. Brněnský závod MotoGP se jede na 22 kol, jezdci tedy budou muset překonat vzdálenost 118,9 km.
Bridgestone v MotoGP
Bridgestone začal dodávat závodní pneumatiky pro silniční motocykly již v 80. letech a po získání nezbytných zkušeností se stal díky kvalitě a skvělému výkonu svých produktů první volbou nejrychlejších jezdců. Na základě rozsáhlého technického know-how i obliby u týmů a jezdců byl Bridgestone v roce 2009 vybrán jako výhradní dodavatel pneumatik pro MotoGP. Cílem tohoto kroku bylo snížení nákladů a zvýšení bezpečnosti.
Sezóna 2015, do níž nastoupilo 25 jezdců a 15 týmů, je čtrnáctým rokem účasti společnosti Bridgestone v MotoGP a sedmým rokem v roli exkluzivního dodavatele pneumatik pro MotoGP, který poskytuje pneumatiky a technickou podporu každému týmu a jezdci na startovním roštu královské třídy mistrovství světa pořádaného Mezinárodní motocyklovou federací FIM (Fédération Internationale de Motocyclisme). Bridgestone tak pokračuje v realizaci své mise vyvíjet a dodávat bezpečnější závodní pneumatiky s vynikajícím výkonem během zahřívací fáze a skvělou zpětnou vazbou pro jezdce.
Správná volba pneumatik je pro úspěch jezdce ve velmi vyrovnaném poli naprosto zásadním faktorem už jen z toho důvodů, že motocykly v MotoGP disponují v porovnání se závodními automobily přibližně desetkrát menší styčnou plochu mezi pneumatikou a vozovkou. Diváci mohou přitom i v letošním roce snadno sledovat strategii jednotlivých jezdců a týmů při volbě pneumatik, jejichž barevná značení prozrazují použitý druh směsi. Stejně jako loni je extra měkká směs značena zeleně, měkká směs bíle, střední směs černě (bez pruhu), tvrdá směs červeně. Letošní novinkou je žlutá pro extra tvrdou směs (pouze zadní pneumatika) a světle modrá, prozrazující asymetrickou hladkou pneumatiku.
Bridgestone rozšířil systém značení, protože v letošní sezoně nabízí širší výběr hladkých pneumatik. Nová extra tvrdá směs pro zadní hladkou pneumatiku debutovala ve Velké ceně Argentiny na okruhu Termas de Rio Hondo a diváci ji poznají podle žlutého pruhu. Bridgestone také pokračuje ve vývoji asymetrické hladké pneumatiky pro přední kolo, kterou uvedl v závěru loňské sezony. Letos je tento druh pneumatiky k dispozici pro větší počet závodních okruhů s různými kombinacemi směsí, vždy však jen jeden druh pro příslušný závod. Od symetrické hladké pneumatiky jsou tyto pneumatiky odlišeny světle modrým pruhem. Stejně jako v loňské sezoně mají jezdci v roce 2015 na výběr dvě varianty pneumatik na mokro pro každý závod. V tomto případě znamená černá pneumatika tvrdší směs, bílý pruh měkčí směs.
Nalezení vhodného nastavení pro Grand Prix České republiky bude velmi důležité. Brněnský okruh je rychlý a má profil s velkým převýšením. Důležité jsou na něm pneumatiky, které nabízejí dobrý brzdný výkon a stabilitu v zatáčkách. Povrch trati je relativně drsný, což vede spíš k volbě tvrdých směsí, zejména pro přední pneumatiku, která je extrémně zatěžována při brzdění před zatáčkami v klesáních. V rychlejších částech okruhu jsou pneumatiky vystaveny působení vysokých příčných sil.
„Systém barevného značení pneumatik, který jsme zavedli v uplynulém roce, umožňuje fanouškům sledovat varianty pneumatik, které jsme připravili pro každý závod. Tento systém jsme pro letošní rok vylepšili na základě reakcí fanoušků MotoGP i novinářů po celém světě. Přepracovaný systém značení pneumatik odráží úsilí značky Bridgestone zaměřené na nepřetržitý vývoj nových pneumatik po celou sezonu MotoGP 2015, v níž nabízíme jezdcům širší výběr, a zároveň také zvyšuje atraktivitu tohoto sportu, protože fanoušci mohou lépe porozumět důležitosti strategie volby vhodných pneumatik po celý závodní víkend,“ říká Hiroshi Yamada, manažer oddělení Bridgestone Motorsport.
Text a foto: TZ