Asijská vlaštovka – CF Moto 650 NK
Začátkem jara letošního roku jsme dostali nabídku otestovat naked bike CF Moto NK 650N ABS. Ovšem ne na běžnou dobu (což bývá cca 5 dní), tentokrát šlo o několik měsíců, během kterých jsme měli dát téhle motorce pořádně zabrat. Což jsme samozřejmě velmi rádi udělali, už jen proto, že nás samotné zajímalo, co všechno se na ní během testu rozsype (nebo nerozsype).
Čtvrt roku je pryč, máme za sebou něco málo přes deset tisíc kilometrů, nastal čas zúčtování…
Vysvětlovat někomu, že není čína jako čína, se dá pouze v případě, že dotyčný nepatří mezi ignoranty, kteří si udělají na cokoliv jednou jeden jediný názor (samozřejmě správný) a nikdy víc už přes něj nejede vlak. Pokud tedy patříte mezi ty, pro které je vše, co se kdy vyrobilo v Číně, šunt a aušus (na základě zkušenosti s nefunkčním autorádiem, které – považte ty prachy! – stálo celých dvě stě korun), snad ani dál nečtěte.
Ty ostatní by mohlo zajímat, že značka CF Moto (celým názvem Chunfeng Holding Group) vznikla už v roce 1989 a v současnosti jde o mamutí firmu, která pod sebou má deset samostatných podniků, vyrábějících mimo jiné díly na auta a motocykly, automoto příslušenství, čtyřkolky, UTV, skútry atd. A právě mezi „atd.“ patří i motorky, mezi nimi i námi testovaný naháč 650 NK. Nejde o žádnou závratnou novinku, tahle motorka se jinde v Evropě prodává už delší dobu, značný zájem o ní je i třeba v Austrálii a dalších zemích. Mimochodem, jejího sourozence, cestovní CF Moto 650 TK, využívá jako oficiální doprovodné vozidlo čínská vláda.
Nicméně, my byli zvědaví, jak se 650 NK, v redakci familiérně přezdívaný „Číňan“ (no dobře, víme, že jsme mohli vymyslet něco duchaplnějšího, ale holt není každý den posvícení) povede v těžké službě motoristického časopisu. Jezdili jsme s ním fotit testy, takže musel stíhat mnohem výkonnější stroje, vozil nás po schůzkách v centrech měst, občas sloužil jako dopravní prostředek při focení závodů (a to i offroadových), prostě byl neustále vytížen. I přesto nás neotrávil natolik, že bychom se na něm občas nejeli projet „jen tak“. Ale nebudeme předbíhat, rozebereme to všechno postupně.
Vzhled
Vzhled dělá u motorky hrozně moc – kdo tvrdí, že ne, lže. Anebo má místo mozku kalkulačku. Tady se design docela povedl, neznáme nikoho, kdo by na CéeFko plivnul kvůli designu. Nakonec značka spolupracuje s KTM a tím i se studiem Kiska, takže se ani není čemu divit. Osobně se nám líbí i zvolená barevná kombinace, díky které je zvýrazněný rám. Ani přední světlo není k zahození, LEDky v něm vypadají působivě. Naopak ale zkritizujeme přístrojovku – kontrolky na ní jsou malé a pokud nemáte displej přepnutý do režimu palivoměr, skoro si nevšimnete blikajícího symbolu, varujícího před suchou nádrží. Jinak ale vše ok, včetně zpracování, nikde nic nevrže ani nepíská.
Motor
Vodou chlazený paralelní dvouválec není ničím převzatým, značka CF Moto jej vyvinula sama. Ostatně jako i další své agregáty. Ten v 650NK má objem 649ccm, výkon 45kW (tedy 61 koní) a točivý moment 56Nm. Jistě, nejde o hodnoty, před kterými by kdokoliv padl naznak. Charakteristika motoru tedy není nijak dravá, ale zase se nedá říct, že by šlo o nějakého lenochoda. Je tak akorát – pro začátečníka v pohodě a zkušenější jezdec se taky nudit nebude. Jen nesmí mít nijak výrazné sportovní ambice – ale ty mu nenaplní ze současných šestkových naked biků asi stejně žádný. Mimochodem, dostupná je i verze s výkonem 33kW.
Podvozek
Chtít po motorce v téhle cenové relaci plně stavitelné tlumení je asi stejný nesmysl, jako chtít doletět s rogalem na měsíc. Předek stavitelný tedy není, vzadu je možné nastavit na centrálním tlumiči předpětí pružiny. Ovšem tovární nastavení je vcelku v pohodě, alespoň pro většinu běžně rostlých jedinců (a stopadesátikilový macek si, hádáme, šestistovku stejně nekoupí). Nastavení je spíš do sportovna, tedy tvrdší, ovšem ne tak, abyste byli po pár desítkách kilometrů vyklepaní jak camelka bez filtru. Díky tomu je rychlejší průjezd zatáčkou docela sebejistou záležitostí, zároveň ale tlumení zvládne i lehčí nerovnosti. Plusem jsou i v základu dodávané pneumatiky Continetal ContiRoadAttack.
Brzdy
Brzdy, ač jde o produkt známé značky J.Juan, jsou asi největší slabinou téhle jinak docela povedené motorky. Vepředu jsou sice dva zubaté kotouče s průměrem 300mm a dvoupístky, vzadu pak jeden kotouč 240mm a jednopístek, dokonce jsou tu v základu i pancéřové hadice, ale málo platné, přední brzda je vlažná. Možná by pomohly jiné desky, těžko říct, nezkoušeli jsme je měnit. Na nastavitelnou páku přední brzdy je potřeba vyvinout dost síly, naopak zadek brzdí až moc razantně. Kdyby to bylo obráceně, není důvod ke stížnostem, takhle musíme konstatovat, že to chce na brzdách ještě zapracovat. ABS naopak funguje dobře – ani mdle, ani hystericky.
Jízdní pozice a komfort
Jízdní pozice je, stejně jako tlumení, víceméně sportovní. Stupačky jsou víc vzadu, ale zároveň i poměrně nízko, takže nejde o nic nekomfortního. Pokud bychom si měli 650NK pořizovat jako svou motorku, asi bychom dali o něco širší řidítka, ovladatelnost by se jistě ještě vylepšila. Ne tedy že by byla špatná, naopak, ale za pokus by to jistě stálo.
Pokud byste chtěli využívat NK jako městskou motorku, asi těžko najdete důvod ke stížnostem. Je hbitá, těžiště je dobře zvolené, v zrcátkách perfektně vidíte, co se za vámi děje. Funguje ale stejně dobře i mimo město a až jsme byli překvapení, jak velkou porci kilometrů na ní dáme bez toho, aby nás bolel celý člověk. A to dokonce i ve dvou. Z pohledu cestovatele je jen možná škoda, že zadní část stroje není nijak uzpůsobena pro přichycení zavazedel, nikde nejsou žádné háčky, žádná očka.
Závěr
Ještě jsme nezmínili jednu důležitou přednost CFMoto 650 NK. Tou je samozřejmě cena, v současné době se doprodávají poslední kusy za velmi pěknou cifru 119 990,- Kč (s ABS za 129 990,- Kč). Za tyhle peníze eNKáčko určitě stojí, to je bez debat. Nabízí se samozřejmě otázka, jak na tom bude se spolehlivostí, jak bude fungovat po nějakých třiceti či čtyřiceti tisících kilometrech. Nechceme tvrdit, že bezvadně, nejsme věštci. Ale vzhledem k tomu, že značka má bohaté zkušenosti s výrobou spolehlivých čtyřkolek a že samotné NK se už jinde ve světě taky nějakou dobu bez problémů prodává, asi bychom se nespolehlivosti nebáli. A že je vyrobené v Číně? Zkuste si zjistit, která velká značka dnes v Číně něco ze své produkce nevyrábí, možná budete hodně překvapeni. Nejde přece o to, kde leží fabrika, ale jakou má výstupní kontrolu kvality. A to má CF Moto zmáknuté velmi dobře.
Více o značce CF Moto na: www.journeyman.cz
Text: Ivan „Scoob“ Bezděk, Judita Dvořáková
Foto: Jana Kolací, Ivan „Scoob“ Bezděk
Vyšlo v Motorbike 8/2017